Al jarenlang ben ik liefhebber van talkshows, het zal begin jaren
60 van de vorige eeuw geweest zijn dat Willem Duys met ‘voor de vuist weg’
hiermee begon. Daarna kwamen Karel van der Graaf, Koos Postema met ‘een groot
uur U’ en de koningin van de talkshows, zoals ze nu nog genoemd wordt, Sonja
Barend. Vervolgens Barend en van Dorp die weer werden opgevolgd door Pauw en
Witteman, afgewisseld door Knevel en van den Brink, die ook ‘moraalridders’
voor hun rekening namen en Knevel daarvoor nog ‘het elfde uur’. Inmiddels
hebben we Pauw afgewisseld door Jinek en De wereld draait door met Matthijs van
Nieuwkerken. RTL doet een duit in het zakje met de Late Night show waar
Humberto Tan de presentator is. Wanneer we de eerste shows met die van
tegenwoordig vergelijken zie je een enorm verschil. In de vroegere talkshows
nam men de tijd om onderwerpen uitvoerig te behandelen en uit te diepen, ook
was men niet bang om zogenaamde taboe onderwerpen te behandelen.

Tegenwoordig moet en gaat alles veel sneller en heeft men hooguit 10 tot 15
minuten voor één onderwerp, waardoor er toch wel enige diepgang ontbreekt,
bovendien kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de huidige talkshows als
eerste prioriteit hebben de concurentie af te troeven door de keuze van de
onderwerpen waarmee zoveel mogelijk kijkers getrokken kunnen worden.
De onderwerpen welke naast ingrijpende nieuwsfeiten gebracht worden zijn m.i.
kijkcijfer gericht en hebben meer te maken met amusement dan uitvoerige
informatie. Het meest ergerlijk echter vind ik de onderwerpen die ik als
reclameblokken zie, onderwerpen die eigen meestal nieuw komende
programma’s aanprijzen, of dit nu bij de NPO is of bij RTL, ze doen het
allemaal waarbij de commerciëlen het wel helemaal bont maken.

Platen en boeken die verkocht moeten worden, en afgelopen week een film die op
RTL komt over een boeketreeks verhaal. Ook de vele muziekitems horen volgens
mij niet in een talkshow thuis.
Ik ben me er wel van bewust dat het uitvoerig brengen van onderwerpen waar de
tijd voor wordt genomen, de kijkcijfers nadelig zal beïnvloeden, met name
jongeren vinden dit al snel veel te langdradig en te saai worden.
Door hieraan toe te geven blijft het allemaal oppervlakkig, maar zo zit onze
tijd kennelijk in elkaar. Omdat ik nu eenmaal ook in deze tijd leef doe ik er
maar aan mee en ga ik hier niet dieper op in en hou ik het kort, daarmee ben ik
het toch even kwijt.

A.L. DUSCEES