Met welke woorden breng je iets over ? (vertel je iets)

In het boek “Bloedboek” van Dimitri Verhulst, beschrijft hij op zijn manier een deel van het begin van de bijbel. Nu ben ik van huis uit opgevoed met deze bijbelverhalen, maar een paar gedeeltes troffen mij zo dat ik ze nog eens opnieuw ben gaan lezen. Ik kwam erachter dat het woordgebruik enorm belangrijk is in hoe je iets ervaart en je je voorstelt. Een van die verhalen betreft de ontmaagding van Dina de dochter van aartsvader Jakob. In de bijbel wordt gesproken van de stad Sichem waar dit gebeurde, nu is het woord stad voor onze begrippen wel erg hoog gegrepen, ik denk dat dit meer een gehucht was, gezien het feit dat later in het verhaal alle mannen bij elkaar geroepen werden op de vergaderplaats onder de stadspoort. Voor hoeveel mensen zou daar plaats zijn 50 ? of misschien hooguit 100. Persoonlijk denk ik zelfs nog minder dan 50, maar goed een stad in onze begrippen was het in geen geval.

Dina ging eens kijken bij de jonge vrouwen van dat plaatsje en werd opgemerkt door de zoon van laten we zeggen de burgemeester. Kennelijk viel ze in de smaak bij hem want het verhaal vertelt dat hij, en nu komen de verschillen, haar meenam, sliep met haar en haar onteerde. Onteren is in dit verband haar ontmaagden zonder gehuwd te zijn. Dus seks voor het huwelijk. Een andere beschrijving is dat ze ontvoerd werd en verkracht. Nog een andere bijbelvertaling zegt: hij greep haar, lag bij haar en vervuilde of verontreinigde haar. Nu zijn het beschrijvingen van één en dezelfde daad, maar de eerste komt op mij anders over dan de hardere 2e of de 3e beschrijving. Vervolgens blijkt uit het verhaal dat hij verliefd was op haar en ging daarom ook samen met zijn vader naar Jakob om toestemming te vragen voor een huwelijk. Hoe Dina daar zelf in gestaan heeft weten we niet, wel dat ze daarna weer met hem meeging naar zijn huis. Dimitri Verhulst beschrijft dit gedeelte als volgt: “De Ezel, bijnaam van de vader van Sichem, (de dader), had de gruwel van de zaak niet goed begrepen. De schande dat iemand het had gedurfd Dina te penetreren met een lid dat niet was besneden. Als Sichem Dina ten huwelijk wou vragen, dan moest hij om te beginnen worden gekortwiekt, en niet alleen hij maar alle mannen uit Sichem moesten met hun mannelijkheid op de snijtafel. Voor Sichem geen twijfel, hij wilde Dina als vrouw dus diezelfde avond nog verloor zijn alaam een stukje vel”. Tot zover de beschrijving van Verhulst.

Vervolgens wist hij ook alle mannen van het dorp te overtuigen om hetzelfde te doen, zodat aan de voorwaarden die Jakob gesteld had voldaan was. Evenwel haar broers waren het er niet mee eens, ze was veel te goedkoop verkocht, want zo ging dat, een dochter werd verkocht voor een bruidschat en wat hadden ze eraan dat die mannen voortaan met een ontblote eikel rondliepen ? Nee ze is onteerd dus dan komt de eerwraak om de hoek kijken. De derde dag na de massale besnijdenis toen de mannen ziek en met koorts op bed lagen, trokken Simeon en Levi het dorp in en doodden alle mannen, de andere zonen van Jakob plunderden vervolgens alle huizen en namen vrouwen en kinderen gevangen, hun buit was groot.

Dit verhaal kende ik wel van vroeger, maar het was mij nooit in details verteld, maar in die zin dat het de straf van God was als iemand van het uitverkoren volk van Abram, Isaak en Jakob iets misdaan werd. God zou immers voor hen zorgen en hun vijanden verslaan had hij beloofd. Het is maar hoe je iets leest en welke woorden gebruikt worden om iets te vertellen. Het religieuze sausje over een weerzinwekkend verhaal moet alles goed praten. Herkenbaar ?

A.L. Duscees