Een
communicatiewereldje zonder communicatie

Deze
week viel me iets op, wat al vaker gebeurd is overigens, betreffende
het ontbreken van goede communicatie tussen verschillende segmenten
binnen de tv wereld. Ik doel hier op het feit dat in het programma
van Pauw als laatste item het ebola drama besproken werd waarbij naar
voren kwam dat de lopende inzamelingsactie tot op dat moment erg
tegenviel. Het reclameblok wat direct na deze uitzending volgde begon
met een oproep om geld te doneren voor het behoud van de otter in ons
land. Door verschil tussen het een en ander, te weinig geld voor
mensen in nood, en de oproep geld te storten voor een diersoort, deed
mij beseffen dat er kennelijk niet goed nagedacht en/of
gecommuniceerd wordt tussen het commerciële en redactionele segment
binnen de omroep. Soms kan zoiets heel pijnlijk zijn. Nu weet ik uit
ervaring dat binnen de media, in mijn geval de krantenwereld, soms
grote tegengestelde belangen zijn. Aan de ene kant is of behoort een
redactie onafhankelijk te zijn terwijl zij om te kunnen functioneren
het geld wat de commerciële sector binnen brengt hard nodig hebben,
nl. de reclame inkomsten. Zo herinner ik mij van al wel 30 jaar
geleden een heftige discussie tussen onze adv. afdeling en de
redactie na het publiceren van een artikel over een grote
adverteerder die daarin erg negatief in het nieuws kwam. Deze
adverteerder die wekelijks een hele pagina afnam, hing ’s morgens
vroeg woedend aan de lijn nadat hij het artikel gelezen had en deelde
mee dat hij onmiddellijk stopte met adverteren in onze krant, want
hij wilde niets meer met ons te maken hebben. Hij ging voortaan
huis-aan-huis folderen zei hij. Natuurlijk, en zo hoort het ook, kon
de redactie aantonen dat er niets gelogen was in dat artikel en dat
eventuele vervolgartikelen gewoon geplaatst zouden worden. De adv.
verkoper die deze adverteerder als klant had zag hierdoor zijn
provisie dalen en moest alles op alles zetten om nieuwe adverteerders
te zoeken die zijn verkoopomzet weer kon doen stijgen. Deze man was
een hele tijd niet meer ‘on speaking terms’ met de redactie.
Tegengestelde belangen maken dat er van een goede communicatie vooraf
weinig sprake is. Toch zou het m.i. mogelijk moeten zijn dat vooraf
ingeplande reclameblokken aan de hand van eveneens geplande
onderwerpen daarop aangepast worden. Ik herinner mij ook nog een
uitzending over Kika waarbij een jong meisje met kanker en dus kaal,
aan het woord kwam, direct daarna gevolgd door een reclame voor
shampoo. Zeer pijnlijk. Ook een reclame van een fastfood keten welke
direct volgde op het programma Obese is voorgekomen. Even nadenken is
wellicht vanwege het organisatorisch beleid binnen die wereld niet
mogelijk. Ik denk dat wanneer je iemand verantwoordelijk maakt voor
dit soort zaken het wel moet kunnen. Blijft ook dan natuurlijk nog
een stukje menselijk falen mogelijk, zoals ik heb meegemaakt binnen
mijn krantenwereld, waar een opmaker op de pagina met overlijdens
berichten een eigen stopper advertentie plaatste met de tekst: “hier
had uw advertentie kunnen staan”.

A.L.
Duscees