Gezondheidsmanipulatie

Pauw
en Witteman gezien afgelopen maandag ? Een hele uitzending over
voeding, waaronder de oude schijf van vijf, maar ook het nieuwste
superfood en insecten die vol proteïnen schijnen te zitten en
kennelijk gezien de gasten aan tafel erg smakelijk waren. Wat mij
betreft niets mis mee, maar we kennen het niet. Naar aanleiding van
deze uitzending vroeg ik me af, hoe vaak zijn we al niet gewezen op
producten die ineens niet meer gezond waren of die juist wel erg
gezond zijn. Momenteel is brood en melk en daarvan afgeleide
producten als kaas weer uit, ook aardappelen mogen we niet teveel
eten. Wat wel gebleven is, is de groente maar dan wel onbespoten. De
trends hierover worden te allen tijde door marketingdeskundigen van
de voedselindustrie in de markt gezet en dan is er ook nog een of
andere zgn. deskundige die daar een boek over schrijft, bij P & W
zat er een die steeds opnieuw verwees naar onderzoek van de Harvard
universiteit, maar wat door een paar biologen weer onderuit werd
gehaald. Vaak is het ook zo dat universiteiten geld krijgen voor hun
onderzoeken van de grote voedselproducenten, waar is dan de
objectiviteit vraag ik me af. Ik moest terug denken aan mijn eigen
familie en hoe hun eetpatroon was, ik ken het zelf vanuit de jaren
vijftig van de vorige eeuw en weet hoe het bij ons ging, bij mijn
vader thuis en bij mijn opa allemaal precies hetzelfde. Geen van de
familieleden die ik gekend heb van zowel mijn vader als mijn moeders
kant waren dik, bovendien werd mijn opa 84 en mijn vader 85 en de
fam. van mijn moeders kant werd een sterk geslacht genoemd omdat de
meesten in de 90 werden. Hoe zag hun en ons voedselpatroon er toen
uit ?

Heel simpel op z’n Hollands, 2 broodmaaltijden per dag en een
warme maaltijd van aardappelen en groenten, af en toe ook een stukje
vlees erbij en anders een gehaktbal. Fruit waren appels of peren of
een seizoengebonden product wat nog niet eens dagelijks op tafel
kwam. De producten die daarbij te pas kwamen werden door de bakker,
melkboer, slager en groenteboer geleverd of soms werd zelf wat
verbouwd, kippen gehouden en een heel enkele keer zoals bij mijn opa
een varken gehouden. Niks geen plof of andersoortige vetmesterij.
Daarnaast werd er hard gewerkt, sporten of fitness bestond niet. Een
landarbeider, huisschilder en postbode waren de beroepen van mijn
voorgeslacht, waarbij ik weet dat mijn vader als postbode de routes
door de polder elke dag fietste, waarbij de grootste een van 40 km
was, naast nog eens een avondbestelling in het dorp te voet. Allemaal
beweging genoeg. Als kinderen hadden we niet de beschikking over tv
of pc, dus speelden we alle dagen buiten, altijd in beweging. Toen ik
later een grotendeels zittend beroep kreeg, fietste ik dagelijks van
Dongen naar Breda en terug, naast 2x per week volleyballen, trainen
en een wedstrijd. Momenteel pak ik ook vaak de auto, maar ga wel 2 à
3 keer per week een half uurtje hardlopen. Waar komt het mijn inziens
allemaal op neer ? Een normaal afwisselend eetpatroon waarbij
groenten en fruit belangrijk zijn maar ook voldoende bewegen.

In oktober 2011 schreef ik de column: ‘water uit een flesje, laat je niet
flessen’, waarbij ik de marketingtrucs van de waterproducenten aan de
kaak stelde, het dure water uit een flesje ten opzichte van ons
kraanwater wat zelfs nog minder gezond bleek te zijn. Hetzelfde kan
gezegd worden bij de marketingstrategieën van de voedselproducenten,
duur voedsel wat minder gezond is doordat er allerlei ingredieënten
aan toegevoegd worden om je smaakpapillen te strelen of om het voor
lange tijd goed te houden, denk hierbij ook aan het gemaksvoedsel als
kant en klare maaltijden voor in de magnetron. Dan heb ik het nog
niet eens over de dieetgoeroes gehad, die elkaar ook opvolgen om de
zoveel tijd, ieder met zijn eigen visie en gezondheidswaarheden. Dank
je de Koekkoek, geld verdienen is hun enige doel. De verleiding in
onze maatschappij is enorm, daarom is mijn eetadvies, laat je niet
flessen en eet gewoon zoals je ouders en grootouders deden.
Natuurlijk mag dat ook afgewisseld worden met het zgn. buitenlandse
eten wat onze keuken best kan verrijken, maar ook daarbij geldt
voldoende groenten en fruit en gewoon een glaasje water of kopje thee
in plaats van allerlei vol zoetstoffen zittende drankjes.

De
marketing jongens zijn erg slim en weten veel van onze psyche,
gezondheid en lang leven spreekt ons allemaal aan dus wordt daar
volop reclame mee gemaakt, groen, biologisch, goed voor je hart of je
hersenen noem het maar op. Laat je niet verleiden onze ouders en
grootouders konden ook oud worden.

A.L.
Duscees