Nederlands openbaar vervoer te duur

Vanaf deze week is
de ov-chipkaart ook in Brabant ingevoerd met als gevolg dat de
strippenkaart niet meer gebruikt kan worden. Zelf maak ik nooit
gebruik van het openbaar vervoer, maar diegene die daarvan
afhankelijk zijn weten dat ze in ieder geval weer duurder uit zijn.
Onderzoek heeft nl. aangetoond dat het gebruik van de chipkaart dik
10% duurder is dan de strippenkaart (bron BN De Stem). Zonder verder
op de voor- en nadelen van deze verandering in te gaan, moet mij toch
van het hart dat het hele prijspeil van ons openbaar vervoer
schrikbarend hoog is.

Onze regeringen in de afgelopen decennia hebben
allemaal allerlei dingen geroepen over het stimuleren van het gebruik
van openbaar vervoer, ze vergeten dan dat de gewone burger allereerst
kijkt naar wat kost mij dit. Ik heb zelf ook wel eens gekeken of ik
voordeliger uit ben met ov of met eigen vervoer, de uitkomst was
altijd dat ik vele malen duurder uit was met ov, zeker als je ook nog
eens met meerdere personen bent, en om nog maar niet te spreken van
de mindere flexibiliteit of het feit dat er helemaal geen ov mogelijk
is. Ik ben in verschillende landen in Europa geweest en heb daar
zeker in de grote steden vaak gebruik gemaakt van het ov, in bijna
alle gevallen was dat vele malen goedkoper dan het Nederlandse
prijspeil. Op Malta reed ik voor een paar centen het hele eiland
over, het waren dan wel heel oude en krakkemikkige bussen, maar het
was dan ook bijna gratis. Op een Engelse site vond ik een
vergelijking tussen openbaar vervoerprijzen in verschillende Europese
landen, deze prijzen waren gebaseerd op een gemiddelde tussen de
kortste en langste stadsrit met bus, metro of tram.

Engeland met
Londen was duidelijk de duurste € 6,43. Maar van de euro landen op
het Europese vaste land was Nederland met Amsterdam het duurst €2,54,
daarna Duitsland Berlijn € 2,04, België Brussel € 1,96,
Frankrijk Parijs€ 1,66, Spanje Barcelona € 1,37 en Italië Rome €
0,98. De Oost-Europese landen waren allemaal nog goedkoper. Als we
deze gemiddeldes mogen doortrekken naar landelijke openbaar
vervoerprijzen zijn we in Nederland zo’n 20% duurder dan Duitsland
en België en zelfs meer dan 60% dan Italië. Voor alle eerlijkheid
dient er bij gezegd te worden dat de Scandinavische landen net boven
Nederland zitten, maar die hebben net als Engeland niet de euro.
Misschien een goed idee om binnen de eurozone hierin één lijn te
trekken, als men dan het gemiddelde van de eurozone landen neemt
zouden wij een stuk goedkoper uit zijn, en wordt het misschien wel
interessant om de auto eens te laten staan.

A.L.
Duscees